مصرف آب در ایران 101 برابر بیشتر از ذخیره آب های زیرزمینی است

تاریخ: ۱۳۹۵/۸/۶ پنج شنبه

مصرف آب در ایران 101 برابر بیشتر از ذخیره آب های زیرزمینی است

به گزارش ایرنا، هوشنگ جزی روز سه شنبه در جلسه کیمته مدیریت حوضه آبخیز چالشتر شهرکرد بدون اشاره میزان آب های زیرزمینی تصریح کرد: 250 شهر کشور در معرض سیل و 250 دشت کشور نیز به عنوان دشت های ممنوعه اعلام شده است.
وی گفت: نبود برنامه منسجم بین بخشی و موازی کاری ها، پایین بودن مشارکت مردم در برنامه ریزی ها، در نظر گرفته نشدن پتانسیل های حوضه آبخیز از مهمترین موانع توسعه پایدار است.
وی اظهار کرد: پروژه بین المللی منارید با هدف بهبود و توسعه مدیریت پایدار سرزمین در منطقه خاورمیانه و آفریقا و تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در کشورهای مختلف اجرا می شود.

جزی افزود: این پروژه از سال 2011 در پنج استان سیستان بلوچستان، یزد، کرمانشاه، تهران و سمنان آغاز شده و به دلیل موفقیت به استان های دیگر نیز در حال تعمیم است.
وی گفت: هم اکنون استان چهارمحال وبختیاری به عنوان ستاد هماهنگی کارون بزرگ در اجرای پروژه منارید انتخاب شده و اجرای این پروژه در 6.4 میلیون هکتار از اراضی کارون بزرگ اجرا خواهد شد.

جزی اظهار کرد: هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات کشور بحث آب و نبود انسجام درست دبین دستگاه ها، نبود برنامه ریزی منطبق بر همدیگر، رقابت برای بودجه گیری به جای رقابت برای تدوین برنامه است که این امر از دلایل تخریب حوضه های آبی به خصوص کارون بزرگ است.
وی گفت: هم اکنون 6 حوضه اصلی آبخیز در کشور وجود دارد که برای هر بخش یک برنامه مدیریتی جامع تدوین شده است.
پروژه بین المللی منارید (MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می شود.

این پروژه در ایران با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF)، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری جمهوری اسلامی به عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغاز شده است.

منبع